25 kwietnia 2013

Dlaczego warto być w cechu optyków?

Zawód optyka to specyficzna profesja. Pracujemy najczęściej w odosobnieniu, w jedno- lub, co najwyżej, kilkuosobowych pracowniach optycznych. Często prowadzimy własny salon optyczny lub sieć kilku salonów. W takich okolicznościach trudno jest nawiązywać liczne kontakty w branży, wymieniać się wiedzą i doświadczeniami zawodowymi. Trudno w pojedynkę wynegocjować korzystne warunki u dostawców, trudno wpływać na decyzje władz i administracji publicznej. Siła jest w grupie, którą łączy wspólny cel. W większości regionów w Polsce interesy optyków reprezentują cechy zrzeszone w Krajowej Rzemieślniczej Izbie Optycznej (KRIO). Są to grupy z historią, doświadczeniem, własnymi tradycjami i sprawdzonymi rozwiązaniami. Grupy, które od wielu lat są rozpoznawalne na ogólnopolskim rynku optycznym, a także wśród klientów. Grupy, która są otwarte na nowych członków, ich nowe pomysły, które chcą się rozwijać i rosnąć w siłę, aby jeszcze lepiej reprezentować interesy branży optycznej w Polsce. Dlaczego zatem warto wstąpić do cechu? Oto wybrane, najważniejsze powody.

Reprezentujemy interesy zrzeszonych optyków wobec samorządów i administracji publicznej
Razem możemy więcej – w tym przypadku nie jest to tylko pusty slogan reklamowy. Siła głosu i oddziaływania dużej grupy jest większa, niż jednego optyka. Stale monitorujemy przepisy związane z branżą optyczną i interweniujemy w przypadku tych, które godzą w jej interesy. Obecnie prowadzimy intensywne działania na rzecz uregulowania i ochrony prawnej zawodu optyka.

Organizujemy szkolenia, konferencje i targi branżowe
Dla optyków zrzeszonych w cechach organizujemy profesjonalne szkolenia, konferencje i targi branżowe. To wydarzenia na skalę całego kraju, przyciągające każdego roku setki optyków oraz większość firm obsługujących naszą branżę. Konferencje i targi to niepowtarzalna okazja do zdobycia wiedzy, poznania wszelkich nowinek optycznych, wymiany doświadczeń. To także miejsce nawiązywania cennych kontaktów handlowych, zapoznania się z nowościami na rynku, a także integracji branży.

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniami
W ramach cechów należących do KRIO organizowane są liczne spotkania, na których zrzeszeni w nich optycy dzielą się między sobą praktyczną wiedzą, związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej w tej trudnej i wymagającej branży. Zachęcamy do prezentowania dobrych praktyk handlowych, które mogą sprawdzić się na szerszą skalę w innych zakładach optycznych. Poza tym wzajemnie pomagamy sobie w poruszaniu się w gąszczu nieustannie zmieniających się przepisów prawa.

Mamy większą siłę handlową
Na bazie poszczególnych cechów optycznych propagujemy tworzenie grup zakupowych, które mają znacznie większą siłę negocjacyjną, niż właściciel pojedynczego zakładu optycznego czy małej sieci handlowej. W ramach grup możemy wspólnie negocjować z dużymi firmami i koncernami działającymi w branży optycznej (producenci i importerzy opraw, szkieł, sprzętu, soczewek kontaktowych i płynów). W ten sposób możemy uzyskać warunki niemożliwe do osiągnięcia dla pojedynczego optyka.

Tworzymy sieć kontaktów
W KRIO zrzeszonych jest obecnie 7 cechów. Dzięki regularnym spotkaniom, organizowanym w cechach, mamy okazję poszerzać grono naszych znajomych, nawiązywać kontakty, które czasem owocują ciekawymi projektami biznesowymi, a także po prostu miło spędzać czas i odpoczywać we własnym gronie.