23 marca 2017

Kodeks dobrych praktyk optyka i optometrysty – czyli po czym poznać specjalistę?

kodeks praktyk

 

kodeks praktykJak wynika z badań[1] ponad połowa Polaków – w wieku 18+ – posiada „wadę wzroku”. Najbardziej niepokojący jest fakt, że coraz gorzej widzą nie tylko osoby starsze, ale też osoby aktywne zawodowo, a także młodzież. Dlatego obecnie tak istotna jest prawidłowa profilaktyka narządu wzroku. Wśród specjalistów zajmujących się ochroną i zdrowiem naszych oczu, obok okulisty można wymienić optyka oraz optometrystę. I w tym momencie pojawia się pytanie, po czym rozpoznać profesjonalistę, aby mieć pewność co do jego wiedzy i kompetencji?

Zakres obowiązków i ważne wykształcenie

Optyk-profesjonalista zajmuje się nie tylko wykonywaniem okularów na podstawie recepty, ich konserwacją czy naprawą. U doświadczonego optyka, który posiada odpowiednie kwalifikacje możemy także otrzymać rzetelne informacje m.in. na temat sposobów korekcji wad wzroku, zalet i wad poszczególnych produktów. Ponadto kompetentny specjalista w salonie optycznym, wytłumaczy jak wybierać oprawki i pomoże zrozumieć, dlaczego często nasz wybór nie jest właściwy.

Obecnie optyk swoje kwalifikacje zdobywa nie tylko tradycyjną drogą rzemieślniczą (w zakresie podstawowej wiedzy z optyki czy też materiałoznawstwa). Współcześni optycy kształcą się w szkołach policealnych oraz na wyższych uczelniach na poziomie licencjatów. Wybierając takiego specjalistę, możemy mieć pewność, że posiada on odpowiednią wiedzę na temat korekcji wad wzroku, znajomości właściwości soczewek i opraw okularowych, a także umiejętności montażu okularów.

Natomiast optometrysta to zawód medyczny, w którym wykształceni w tym kierunku specjaliści zajmują się korekcją wad wzroku (należą do nich: krótkowzroczność, nadwzroczność, astygmatyzm, prezbiopia tzw. starczowzroczność). Diagnozuje on też zaburzenia widzenia obuocznego, takie jak zez, heteroforia (zez ukryty) czy zaburzenia akomodacji.

Zawód ten może wykonywać osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku lub specjalności optomteria lub studia podyplomowe z optometrii. Znalezienie tego specjalisty nie jest trudne – coraz częściej zdarza się, że optycy są też optometrystami. Wtedy w salonie optycznym mogą oni wykonać stosowne testy i pomiary umożliwiające rozpoznanie odstępstw od normy, a to pozwoli na zastosowanie  odpowiednich okularów lub soczewek kontaktowych. Warto dodać, że czasem nie są nawet potrzebne okulary, a dobrze dobrane ćwiczenia wzrokowe wskazane przez optometrystę, które usprawnią naszą akomodację oraz pozwolą nam pozbyć się takich dolegliwości jak ból oczu, ból głowy czy wrażenie dwojenia się obrazu.

Komunikatywność

Obowiązkiem obu specjalistów jest przeprowadzenie rzeczowego wywiadu z potencjalnym klientem-pacjentem. W przypadku optyka taka rozmowa pozwala na pogłębienie informacji o stylu życiu przyszłego okularnika – rodzaju wykonywanej pracy, zainteresowaniach, czy też zwyczajach w życiu codziennym. Obowiązkowe są też pytania o jakość widzenia. Wszystkie te informacje są bardzo ważne dla wyboru odpowiednich opraw, rodzaju soczewek i sposobu ich montażu.

Jeśli chodzi o optometrystę, to przed wykonaniem badań powinien zapytać o objawy, z którymi przychodzi do niego pacjent i które świadczą o pogorszeniu jakości widzenia. Niezbędne jest także omówienie wyników wykonanych badań.

 „Optyka, jak i optometrystę, musi cechować indywidualne podejście do każdej osoby odwiedzającej salon” – stwierdza Marek Jakubowicz, optyk i wiceprezes Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. „Dobrze przygotowany, czyli wykształcony optyk potrafi zadać właściwe pytania potencjalnemu pacjentowi i współpracując z optometrystą lub lekarzem okulistą, doradzić jakie należy podjąć kroki, aby rozwiązać dany problem” – dodaje.

Optyk-specjalista nie jest „sprzedawcą okularów”

Wybór  i decyzja o wybraniu danego specjalisty-optyka, są o tyle trudne, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, osoba prowadząca firmę świadczącą usługi optyczne, nie musi posiadać stosownych kwalifikacji. W związku z tym, oprócz wykształconych, profesjonalnych optyków, istnieje także grupa „optyków – sprzedawców okularów”. Kładą oni nacisk głównie na „modę okularową”, traktując optykę jak jedną z wielu dziedzin handlu, a okulary jak wiele innych przedmiotów codziennego użytku czy też gadżetów. Czy rozmawiamy ze sprzedawcą okularów, czy też z kompetentnym optykiem najłatwiej ocenić, analizując listę stawianych pytań oraz sposób ich zadawania – jeśli ograniczają się one jedynie do kwestii „modowych”, z pominięciem istotnych pytań o styl życia i jakość naszego widzenia, najprawdopodobniej mamy wówczas do czynienia ze zwykłym sprzedawcą.

Kompetencje + życzliwość

Pamiętajmy, że na wysoki standard obsługi, składają się nie tylko odpowiednie kompetencje. Umiejętność rozmowy, życzliwość i otwartość na potrzeby klienta jest równie ważne jak fachowa wiedza optyczna. Dlatego przed odwiedzeniem salonu optycznego, warto chwilę się nad tym zastanowić. Jednym z szybkich sposobów na zweryfikowanie profesjonalisty jest sprawdzenie, czy jest on zrzeszony w cechu, należącym do Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. To instytucja, która zrzesza jedynie wykwalifikowanych i posiadających doświadczenie zawodowe specjalistów, których obowiązują zapisy Kodeksu Etyczno-Zawodowego Optyka.

Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań, można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne

_______________________________________________________________________________________

*Powyższy artykuł jest własnością Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej (KRIO). KRIO wyraża zgodę na jego pobieranie/kopiowanie mediom oraz optykom, zrzeszonym w cechach KRIO. 

Dodatkowe informacje:

Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna (KRIO) – organizacja samorządu zawodowego, zrzeszająca obecnie 7 cechów optycznych, których członkowie prowadzą około 900-set salonów, sklepów czy też usługowych pracowni optycznych. Jej początki sięgają lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy to środowisko optyków miało swoją reprezentację  w ramach Komisji Branżowej usytuowanej przy ówczesnym Centralnym Związku Rzemiosła (CZR), a od 1996 r działający pod nazwą Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP).

Jednym z fundamentalnych warunków, pozwalających na przynależność do Cechu Optycznego, jest posiadanie kwalifikacji zawodowych i co najmniej trzyletni staż pracy. Ponadto, jednym z podstawowych dokumentów obowiązujących osoby zrzeszone w cechach optycznych jest Kodeks Etyczno-Zawodowy Optyka. W ten sposób KRIO bierze na siebie część odpowiedzialności za działanie zrzeszonych optyków, dając tym samym świadectwo ich umiejętnościom i kompetencjom.

KRIO systematycznie szkoli zrzeszonych optyków, współpracując w tym zakresie z ośrodkami akademickimi, takimi jak: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski, jak też Politechnika Wrocławska.

Kontakt dla mediów:

38PR & Content Communication

Justyna Giers, Tel. 514 550 996, Marcin Ścigała, Tel. 517 379 253

 


[1] Źródło: BCMM, Zachowania i preferencje użytkowników okularów, N=2006, maj 2013